28-03-2014 - Reisverslag uit Turiani, Tanzania van Myrna Molema - WaarBenJij.nu 28-03-2014 - Reisverslag uit Turiani, Tanzania van Myrna Molema - WaarBenJij.nu

28-03-2014

Door: Myrna

Blijf op de hoogte en volg Myrna

28 Maart 2014 | Tanzania, Turiani

Lieve allemaal,

Al jaren droomde ik ervan, naar Tanzania, stage lopen in een ziekenhuis. Heldhaftig en in een tropisch land zou ik de wereld een klein beetje kunnen verbeteren. Rennend van het ene bed naar het andere. Zo oplossingsgericht en creatief mogelijk zou ik hulp geven aan iedereen die het wilde en weten hoe zo effectief mogelijk gebruik te kunnen maken van alle middelen die er zijn..

…En nu ben ik er. M’n eerste weken stage zijn voorbij en ook al is het niet zoals ik fantaseerde in m’n dagdromen (ik weet ook wel dat dat niet de werkelijk zou zijn haha) ik ben hier helemaal op m’n plek. Je kunt je voorbereiden op alles wat je gaat doen: handelingen, de taal leren spreken, je inlezen over Tanzania, de gebruiken, de geschiedenis, de cultuur. Je kunt verhalen lezen met mensen praten die er zijn geweest. Maar uiteindelijk is het altijd anders dan je verwacht. Ik heb geprobeerd zonder verwachtingen te vertrekken, maar had ik onbewust niet toch verwachtingen toen ik hierheen ging? vast wel.

Maar is dat niet juist het mooie van deze stage, het leuke, juist het anders zijn dan je verwacht leer je daar niet van? Is dat niet hoe een mens zich ontwikkeld. Buiten je comfortzone stappen en dingen proberen door andere ogen te zien. Dingen zien en meemaken die je na laten denken. Over basale dingen maar ook over hoe we het in Nederland hebben. Zeker het hebben van gesprekken met de mensen hier is erg leuk en interessant. Patiënten, collega’s, studenten. Hoe mensen leven, wat is de mening over geboorten, zwangerschap de gemiddelde leeftijd hierbij. Hoe wordt er gedacht over familie en familiegrootte en het wat is het verschil hier tussen werken bij de overheid of niet, reizen (dat je binnen 3 uur van de ene naar de andere kant van Nederland kunt is best bijzonder), verkiezingen, stemrecht, mogelijkheden…

Ik weet wel dat de mogelijkheden voor mijzelf groot zijn en dat ik gelukkig ben deze kans te hebben. Zoals dit weekend m’n eerste keer op Safari, waar de wandelingen naar de bergen adembenemend waren was dit bijna onwerkelijk. We sliepen in koepeltentjes in the middle of nowhere (oke oke, in the middle of Mikumi National Park) gewoon onder de sterren, met een kampvuur om de dieren op afstand te houden en naast een enorme ‘pocahontas’ boom.

Heb zo lang het idee gehad dat ik gewoon door een te grote dierentuin rondreed in plaats van dat het de natuurlijke leefomgeving is van de dieren. Echt bizar en even omschakeling nodig dat de dieren gewoon niet daar zijn neergezet maar daadwerkelijk hier zo voorkomen net als bij ons de huismus. Olifanten lopen ongeveer naast de auto langs, giraffen zijn zoveel voorkomend als bij ons de bonte koe en de impala’s zijn ontelbaar. Op de tweede dag hebben we het geluk gehad om een leeuw te zien en ook buffels en nijlpaarden kunnen we afstrepen van ons gezien lijstje.

Voor de komende weekenden hebben we geen plannen meer in het voren gemaakt. Maar even hier de buurt verder ontdekken is ook wel lekker. Af en toe fantaseren Liset en ik over onze aankomst op Schiphol, maar stiekem zijn we ook eigenlijk heel blij dat dit nog een dikke 4 maanden duurt, en dat we tot die tijd hier kunnen genieten van alles.

Met heel veel liefs,

Myrna

  • 28 Maart 2014 - 17:50

    Gitty Jonkman:

    Hallo Mirna,
    Wat leuk dat het je zo goed bevalt, en dat je daar lekker functioneel werk kan verrichten.
    Ik kom net uit het ziekenhuis en heb 2 nieuwe heupen. Alles gaat naar wens gelukkig, en de verpleging deed er ook een hoop aan, om met een goed gevoel alles te doorstaan.
    Ook spannend lijkt me om zo tussen de wilde dieren, en vooral insecten te slapen, je bent meteen door de wol geverfd na je verblijf aldaar. Hier is het bijna zomer, en we krijgen een mooi weekend qua weer.
    Ga zo door en bekijk een hoop nieuwe dingen, want deze tropenjaren kunnen ze niet meer van je afpakken.
    Liefs en groetjes, Gitty

  • 28 Maart 2014 - 20:34

    Jannie:

    Wauw Myrna, wat kan jij mooi schrijven. Je neemt me helemaal mee! Ik waan me ook even tussen de giraffes en olifanten. Ik denk dat wij zondag maar es even weer naar de dierentuin in Emmen gaan.

  • 28 Maart 2014 - 20:36

    Jannie:

    Hmmm de helft mist.. Vreemd... Probeer het terug te halen.. Denkdenk... Het was in de trant van... Lieve Myrna, geniet, geniet van het leven, leef! Dikke liefs, Jannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Turiani

Stage in Turiani!

Op stage in Turiani, Tanzania & omstreken :D

Recente Reisverslagen:

19 Juli 2014

18-7-2014

03 Juli 2014

03-07-2014

20 Juni 2014

Foto's 20-06-2014

19 Juni 2014

12-19-06

04 Juni 2014

04-06-2014
Myrna

Wat oorspronkelijk bedoeld was als een blog voor mijn stage, is nu geworden tot een blog waarin ik ook ga schrijven over mijn eerste baan ;)

Actief sinds 23 Feb. 2014
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 16010

Voorgaande reizen:

13 Januari 2018 - 21 Juni 2018

Teachers for Africa - Project Coördinator

11 Februari 2014 - 05 Augustus 2014

Stage in Turiani!

Landen bezocht: